Huurder wil woning die hij “snapt”

snappen285Met koud weer wordt de ‘climate control’ in de auto op 25 graden gezet. Omdat het irritant is dat de ventilator nu harder gaat draaien wordt die handmatig teruggeschroefd. Dat lijkt op gasgeven en remmen tegelijkertijd. Deze automobilist was beter af geweest met een simpele verwarmingsknop, die je voluit kan zetten als het koud is en geleidelijk terugdraaien als de temperatuur oploopt. Geavanceerde techniek heeft alleen zin als de gebruiker begrijpt hoe het werkt.

 

MOOIE AMBITIES
De uitkomsten van de Klimaatconferentie en de doelstellingen van de Stroomversnelling zijn aanleiding tot grootschalige transformatie van het corporatiebezit. Doel: het terugdringen van de CO2 uitstoot, beperken van de opwarming van de aarde en betaalbare woonlasten. Door toepassing van betere isolatiematerialen en slimme installatietechnieken zorgen we dat energie niet onnodig weglekt, dat restwarmte wordt hergebruikt en energie lokaal wordt opgewekt. Als we er vervolgens in slagen om de opslag van energie onder de knie te krijgen, kan de stekker uit de centrale. NOM (Nul Op de Meter) is de norm waar we tegenwoordig naar streven.

WEERBARSTIGE WERKELIJKHEID
Bewonersgedrag is een cruciale factor bij het halen van de klimaatdoelstellingen. De bewoner die in zijn ongeïsoleerde woning met een trui en een dekentje op de bank zat, maar in zijn nieuwe woning in een T-shirt rondloopt, haalt de berekende besparing bij lange na niet. Bewoners hebben hun eigen drijfveren en ze maken hun eigen keuzes. Die lopen niet altijd synchroon met het streven van overheden en professionals.

Het is zo jammer dat veel bewoners ontevreden zijn over hun energiezuinige woning! Blijkbaar voldoet die niet aan hun verwachtingen. Ze draaien aan de thermostaat en ‘er gebeurt niets’. Ze voelen aan de vloerverwarming en de vloer voelt koud aan. Ze horen verhalen over ventilatieproblemen in Vathorst en ze krijgen last van hun luchtwegen. Ze ontdekken dat de elektriciteitsrekening in de ‘all-electric’ woning niet lager is dan in hun oude gasgestookte huis en vergeten dat er geen gasrekening is.

DENK VANUIT DE BEWONER
Om te beginnen is het van levensbelang dat de installatie vakkundig is aangelegd, ingeregeld en onderhouden. Vervolgens moeten verhuurmedewerkers over de juiste informatie beschikken en uitleggen hoe het werkt. Zij moeten de woning niet alleen verkopen als energiezuinig, maar vooral vertellen wat de bewoner kan doen om comfortabel te wonen tegen minimale energiekosten. Die uitleg is cruciaal.

Nog effectiever is het als het transformatieproces begint bij de bewoner, zijn wensen en verwachtingen. Wat vindt hij belangrijk? Meer comfort tegen lagere woonlasten? En wat voor soort installatie wil hij? Kiest hij voor iets innovatiefs of juist voor bewezen techniek? Wie wordt meegenomen in het keuzeproces zal later verstandig omgaan met de woning. En die betrokken bewoner is straks de ambassadeur die ook zijn buren zal helpen om optimaal gebruik te maken van de slimme techniek in zijn woning.

RESUMEREND
De huurder wil een woning die hij ‘snapt’. Investeren in slimme energiezuinige techniek rendeert alleen als de bewoner begrijpt hoe het werkt, als het aansluit bij zijn wensen, verwachtingen en leefwereld. Investeren begint bij de bewoner. Dat kan betekenen dat je als organisatie niet kiest voor de meest geavanceerde techniek, maar voor een systeem dat je kunt uitleggen en aansluit bij het verwachtingspatroon van de huurders.

Zie ook: renda/innoveren-met-de-bedoeling-als-startpunt.596017.lynkx

Voeg toe aan je favorieten: Permalink.

Reacties zijn gesloten.